12.02.2025

Odnosząc się do materiału wyemitowanego w programie informacyjnym „Wydarzenia”, którego emisja miała miejsce 5 lutego br. o godz. 12:50 na antenie stacji Polsat, dotyczącego wstrząsów górotworu będących skutkiem działalności Zakładu Górniczego Janina w Libiążu, Spółka oświadcza jak niżej.

Materiał może wprowadzać w błąd w zakresie przedstawienia odbiorcom informacji o trybie dochodzenia roszczeń z tytułu zaistniałych szkód górniczych.  W publikacji użyto jedynie wyciętego fragmentu wypowiedzi rzecznika prasowego spółki, z której można zrozumieć,  że mieszkańcy mogą dochodzić roszczeń jedynie na drodze postępowania sądowego – co nie jest prawdą. Rzecznik prasowa spółki podczas realizacji materiału przedstawiła całą procedurę dochodzenia roszczeń – od zgłoszenia szkody, poprzez rozpatrzenie wniosku, informując jednocześnie, że sprawy, gdzie stwierdzono zaistnienie związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy wstrząsem a szkodą kończą się zawarciem ugody i przyjęciem odpowiedzialności zakładu górniczego; w przypadku zaś odmownej decyzji w zakresie wypłaty odszkodowania mieszkańcy mają prawo dochodzić roszczeń na drodze sądowej. 

Z treści materiału można również wywieść, że spółka nie wypłaca odszkodowań za szkody spowodowane ruchem ZG Janina. W 2024 roku do ZG Janina wpłynęło 156 wniosków o naprawę szkód górniczych. W przypadku 53 wniosków stwierdzono istnienie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy wstrząsem a zaistniałą szkodą – w tych przypadkach zawarto stosowne ugody; natomiast dla 103 wniosków stwierdzono brak związku z działalnością ZG Janina (decyzje odmowne dotyczyły przypadków, gdy w rejonie obiektu nie zarejestrowano parametrów wstrząsów przekraczających I stopień intensywności według skali GSIS-2017).

Sprawy dotyczące szkód górniczych są rozpatrywane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Spółka na bieżąco prowadzi likwidację powstałych szkód zgodnie z regulacjami Ustawy Prawo geologiczne – bądź przez wypłatę stosownych odszkodowań, bądź też przez przywrócenie nieruchomości do stanu poprzedniego. W strukturze Południowego Koncernu Węglowego pracują wyodrębnione komórki organizacyjne, których działalność poświęcona jest naprawie szkód spowodowanych ruchem zakładu górniczego. W listopadzie 2024 roku spółka uruchomiła punkty informacyjne dla mieszkańców w 3 lokalizacjach: Chrzanowie, Babicach oraz Zagórzu. W punktach dyżurują pracownicy spółki, którzy udzielają kompleksowych informacji dotyczących  wstrząsów, jak  również informacji na temat trybu zgłaszania szkód, procedur związanych z ich naprawą i pomagają w wypełnieniu wniosków w tym zakresie. 

Proces likwidacji szkody rozpoczyna się po ustaleniu odpowiedzialności zakładu górniczego, tj. potwierdzeniu zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy szkodą a prowadzoną eksploatacją górniczą. 

 

Ustawienia plików cookies