Ponad 200 kilometrów wynosi długość tras kolei podziemnej w trzech zakładach TAURON Wydobycie. Obszar ten jest w Spółce sukcesywnie optymalizowany. W Zakładzie Górniczym Brzeszcze zakończono istotny etap modernizacji maszyn, urządzeń i kompleksowych rozwiązań transportowych, co ma przynieść kolejne oszczędności.
Transport podziemny odgrywa bardzo istotną rolę w przedsiębiorstwach górniczych. W podziemiach zakładów górniczych zabudowane są dziesiątki kilometrów sieci kolejek spągowych i podwieszanych.
- Nowoczesny, sprawny transport ma duży wpływ na wynik ekonomiczny zakładu górniczego, dlatego TAURON Wydobycie stawia na optymalizację i unowocześnianie tego obszaru. To ważna część infrastruktury naszych zakładów górniczych, gdyż całkowita długość wszystkich zabudowanych tras kolei w kopalniach Spółki wynosi ponad 200 kilometrów – mówi Tomasz Cudny, prezes zarządu TAURON Wydobycie.
Podziemna sieć stanowi podstawę transportu i jest stale rozbudowywana wraz z udostępnianiem nowych rejonów wydobywczych. To dzięki rozbudowanej infrastrukturze kolei podziemnej na dole rozprowadza się codziennie tony materiałów, sprzętów i urządzeń.
ZG Brzeszcze posiada łącznie prawie 80 kilometrów dróg przewozowych. Użytkowane jest 51 kilometrów tras kolei podwieszanej, w tym ponad 5 km tras przeznaczonych do transportu załogi pociągami osobowymi. W rejonach przyszybowych oraz w przekopach głównych utrzymywane jest około 28 kilometrów torów spągowej kolei podziemnej.
Najefektywniejszym środkiem transportu załogi i materiałów jest kolej podwieszana. ZG Brzeszcze wykorzystuje 14 ciągników podwieszanych, a transport załogi realizowany jest przy użyciu 11 kabin kolejki podwieszanej. Jazda ludzi prowadzona jest dla oddziałów ścianowych i przodkowych w celu skrócenia czasu dojścia załogi do miejsca pracy, dzięki czemu zwiększa się efektywność wydobycia oraz prac przygotowawczych.
W ramach programu modernizacyjnego prowadzonego w ZG Brzeszcze od 2016 roku zakupiono między innymi ciągniki podwieszane, ciągniki manewrowe podwieszane oraz lokomotywę torową, wymieniono także częściowo standardowe szyny kolejki podwieszanej na nowoczesne szyny o wysokowytrzymałym profilu, dzięki czemu zwiększono ciężar zestawu transportowego umożliwiając transport sekcji obudowy zmechanizowanej w całości, bez konieczności ich demontażu.
Zastosowanie wysokoobciążalnych elementów o wysokiej niezawodności pozwoliło na uniknięcie konieczności remontowania szyn i rozjazdów w trakcie trwania długotrwałych procesów transportowych, a także zapewniło wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności systemu transportowego.
Łączna wartość zrealizowanego programu inwestycyjnego związanego z transportem dołowym wyniosła niespełna 11 mln złotych.
Kopalnie jak przedsiębiorstwa transportowe
Chociaż ZG Brzeszcze, ZG Janina i ZG Sobieski różnią się między sobą warunkami górniczo – geologicznymi i zagrożeniami, to organizacja transportu ludzi, maszyn i urobku odbywa się w sposób podobny.
Transport materiałów urządzeniami szybowymi do poziomów eksploatacyjnych realizowany jest przez pracowników oddziału szybowego przy współudziale pracowników oddziału transportu dołowego.
W podziemnej części materiały przewożone są za pomocą kolejki podziemnej z użyciem jednostek transportowych z podszybia poszczególnych poziomów do stacji materiałowych, a następnie do ścian wydobywczych i wyrobisk udostępniających.
***
TAURON Wydobycie S.A. to jeden z kluczowych producentów węgla energetycznego w Polsce. W Grupie TAURON zajmuje się wydobyciem, wzbogacaniem i sprzedażą węgla kamiennego w trzech Zakładach Górniczych: Sobieski, Janina oraz Brzeszcze. W każdej z kopalń spółka realizuje program inwestycyjny prowadzący do sukcesywnej poprawy efektywności i wydajności. Spółka posiada ok. 40 proc. zasobów bilansowych węgli energetycznych złóż zagospodarowanych w kraju oraz 10 proc. udział w krajowym rynku sprzedaży węgla. Zapewnia bezpieczne dostawy paliwa dla elektrowni i elektrociepłowni Grupy TAURON, a klientom indywidulanym oferuje wysokiej jakości paliwa węglowe do ogrzewania, w tym ekogroszki.